Jaka jest audiosfera „Blaszanego bębenka”?

Redaktorzy muzycznego magazynu Glissando zapraszają na wykład i warsztaty poświęcone audiosferze najsłynniejszej powieści Grassa.

Wątek muzyczny jest nieodłącznym elementem „Blaszanego bębenka”. Zarówno ze względu na fascynacje jego głównego bohatera, Oskara Matzeratha, ale też to, co przed wojną i w jej trakcie dzieje się w Gdańsku. Podczas specjalnego wykładu i warsztatów prowadzonych przez Edytę Jarząb i Antka Michnika zwrócimy uwagę na dźwiękowy aspekt tej powieści. Wydarzenie jest współorganizowane z Wojewódzką i Miejską Biblioteką Publiczną.

Uwaga: wykład jest otwarty dla wszystkich,
na warsztaty obowiązują zapisy!

Wykład będzie koncentrował się na różnych znaczeniach audiosfery w najważniejszej powieści Grassa. Przyjrzymy się temu w jaki sposób Grass kreuje pejzaże dźwiękowe faszyzmu, a także jakie wskazuje sposoby dźwiękowego oporu. Zastanowimy się nad znaczeniem w „Blaszanym bębenku głosu, rytmu, technik nowoczesnej reprodukcji oraz amplifikacji dźwięku. Wszystko to w kontekście szerokiej panoramy współczesnych sound studies oraz ich przecięcia z literaturoznawstwem oraz historiografią.

Zapisy na warsztaty: antek_antek[at]poczta.onet.pl

W części warsztatowej zajmiemy się rekonstrukcją audiosfery tekstów literackich oraz zastanowimy się w jaki sposób można wykorzystywać to jako narzędzie historycznych sound studies. Wspólnie z grupą wczytamy się w to jak brzmi Wolne Miasto Gdańsk w prozie Grassa i spróbujemy poddać audiosferę książki różnym rodzajom analizy współczesnych sound studies. Zakończymy ćwiczeniami uważności na współczesny pejzaż dźwiękowy Wrzeszcza i porównaniem jak zmieniał się na przestrzeni lat.

Audiosfera „Blaszanego bębenka” – wykład i warsztaty Magazynu Glissando. Prowadzenie: Edyta Jarząb i Antoni Michnik. Spotkanie odbędzie się w Bibliotece Kolonia przy ulicy Manifestu Połanieckiego 32-34. Wstęp wolny, na warsztaty obowiązują zapisy.