Nowe idzie od morza już drugi raz zaprasza na serię koncertów do niezwykłej przestrzeni 100cznia, która znajduje się na terenach postoczniowych. W tym roku zapraszamy na 13 koncertów przez całe wakacje!
To twórcy dostrzeżeni w Polsce i poza nią, zdobywających uznanie na rodzimych i zagranicznych festiwalach. Nowe idzie od morza to strona poświęcona ludziom z Trójmiasta, którzy tu działają lub stąd pochodzą. To także najobszerniejsza prezentacja trójmiejskiej sceny muzycznej, zarówno poprzez recenzje płyt jak i koncerty organizowane w różnych okolicznościach.
100cznia to projekt kulturalny, który przenosi na trójmiejski grunt miejsca, jakie znamy z dużych europejskich miast. Za pomocą kontenerów cargo na terenie Stoczni Gdańskiej powstał ekosystem, który przyciąga połączeniem artystycznego nieładu, mocą kulturalnych wydarzeń, dobrą jakością jedzenia i niezobowiązującą atmosferą. To okazja aby wpaść na kawę, lunch, drinka, rodzinny piknik, spacer, rowerową wycieczkę, spontaniczne spotkanie, grubą potańcówkę i i powolne chillowanie. Wszystko w sercu postindustrialnego krajobrazu, minutę piechotą od stacji SKM Stocznia i kilka minut samochodem/ rowerem od Starego Miasta.
Cykl koncertów został dofinansowany ze środków Miasta Gdańska.
ZESPOŁY
Algorhythm
Algorhythm od samego początku istnienia łączy w swojej twórczosci różne idee, nurty muzyczne i osobowości. Jedynym stałym wyznacznikiem jego twórczości jest swobodna ekspresja artystyczna. Sama zaś nazwa zespołu to słowo-symbol. Zespół składa się z wybitnych reprezentantów trójmiejskiej sceny muzycznej (Emil Miszk, Piotr Chęcki, Sławek Koryzno, Krzysztof Słomkowski, Szymon Burnos), obytymi na scenie, grającymi ze starszymi kolegami (Jaskułke, Możdżer, Mazolewski) czy wręcz nestorami (Namysłowski). Zespół w 2017 roku wydał swój drugi album „Mandala”, ciepło przyjęty przez publiczność oraz krytyków muzycznych, czego efektem były liczne koncerty w całej Polsce, a także nominacja do nagrody Związku Producentów Audio-Video FRYDERYKI za album roku w kategorii MUZYKA JAZZOWA.
ROD
W czasie sześcioletniej działalności zespół ROD z Kaszub zdążył wydać trzy EP-ki i pomimo różnorodnych eksperymentów wykrystalizować charakterystyczny styl, łączący bitowe brzmienia z pogranicza muzyki drum’n’bass z archaicznymi dźwiękami instrumentów dawnych. Całość spinają proste i dosadne partie wokalne, w których równie ważne są klimaty rodem z puszczy, jak i z blokowiska. Debiutancka płyta zaangażowała masę instrumentalistów, łamiąc w ten sposób cyfrowy charakter muzyki i jak przyznaje zespół kosztowała trzy lata mozolnej pracy. Zespół ROD za swój główny cel postawił sobie nawiązanie poprzez teraźniejszą codzienność do najstarszej, częściowo zapomnianej słowiańskiej tradycji. Album ukaże się nakładem prestiżowej wytwórni Karrot Komando, która w swoim katalogu ma takich artystów jak Świetliki, Kapela ze Wsi Warszawa i Pablopavo.
Trupa Trupa
Zespół od 2015 roku zespół nagrywa dla brytyjskiej wytwórni Blue Tapes and X-Ray Records. Efektem współpracy jest bardzo dobrze przyjęty przez polską i zagraniczną krytykę album Headache. Od 2016 roku zespół związany jest również z francuską wytwórnią Ici d’ailleurs. W październiku 2016 roku zespół wydał kolejną płytę zatytułowaną „Jolly New Songs” dzięki kooperacji dwóch wyżej wymienionych wytwórni. Zespół Trupa Trupa wystąpił dotychczas m.in. na amerykańskim festiwalu SXSW, holenderskim festiwalu Eurosonic, na antenie telewizji muzycznej Boiler Room, na francuskich Festivalach Soy i Rockomotives, a także na polskich festiwalach takich jak OFF Festival, Open’er Festival i Ars Cameralis (2013). Zespół jest dwukrotnym laureatem nagrody kulturalnej Gazety Wyborczej Sztorm Roku, dwukrotnym laureatem nagrody muzycznej DOKI w kategorii Artysta Roku oraz laureatem nagrody Splendor Gedanensis za album Headache. Płyta „Jolly New Songs” została uznana za jedną z najlepszych 10 płyt 2017 roku w plebiscycie na Płytę Roku Gazety Wyborczej, przez portal beehype oraz przez amerykańskie wydanie
Quantum Trio
Quantum Trio to niekonwencjonalne trio jazzowe założone w Rotterdamie w 2012 roku przez Michała Jana Ciesielskiego, Kamila Zawiślaka i Luisa Morę Matusa. Muzyka tria to dynamiczne kompozycje, pełne liryzmu, polirytmicznych melodii niesionych czystą, rockową energią. Pierwszy album „Gravity” (For Tune 2015) został wyrózniony tytułem „Debiutu Roku 2015” przez Polish Jazz. W 2017 roku zespół wydał podwójny album „Duality: Particles & Waves” (Nei Gong Music 2017) który ukazuje odmienne oblicza zespołu, wprowadzając elektroniczne brzmienia i zróżnicowaną produkcję, zachowując jednak spójne brzmienie grupy. Płycie towarzyszyła trasa koncertowa po całej Polsce, a także zwycięstwo w konkursie Jazz Juniors 2017.
JANKA
JANKA to projekt, który musiał powstać, bo narodził się z muzycznej przyjaźni między jednymi z oryginalniejszych postaci polskiej sceny elektronicznej. Producencki duet tworzą Daniel Drumz i Hatti Vatti – dzieli ich prawie 500 kilometrów (Kraków – Gdańsk), ale łączy między innymi miłość do sprzętu analogowego, samplingu i klasycznej klubowej estetyki, dubu oraz fascynacja latami 90-tymi. Gdy spotkali się razem w studio wyjątkowo szybko powstało kilka pierwszych utworów, które dały początek JANCE. Duet to nie tylko nagrania studyjne, bo pomysł na ten projekt od początku zakładał granie na żywo. Głównie analogowy sprzęt – syntezatory, samplery i automaty perkusyjne to urządzenia, których JANKA wykorzystuje także podczas wyjątkowych koncertów. Każdy występ jest inny, gdyż zawsze pozostawiają dużo miejsca na improwizację, ale jedno jest pewne – ciężko podczas nich ustać w miejscu. Muzykę duetu trudno zaszufladkować w jednym gatunku muzycznym, za to dostrzec można wiele wpływów, zaczynając od dubu po brytyjską muzykę basową.
The Fruitcakes
Oddając hołd klasyce rocka końca lat 60., czego dowodem są silne wpływy The Beatles i sceny psychodelicznej, The Fruitcakes tworzą muzykę niesamowicie dopieszczoną harmonicznie. Obranie tej drogi zaowocowało brzmieniem melodyjnym, pełnym wysublimowanych smaczków i nieoczywistości, które finalnie składają się na niezwykle spójny materiał. The Fruitcakes 2, którzy mieli okazję zaprezentować się na m.in. Off Festival, Spring Break, AlterFest, Off Camera czy Slot Art. Festival. Nagranie najnowszej płyty było świadomym twórczo procesem, w którym u podstaw komponowania utworów leżał nacisk na brzmieniową spójność, harmonię i dbałość o warstwę liryczną, co dało efekt w postaci materiału wyrazistego i złożonego w swojej strukturze.
Syny
Syny to duet utworzony przez producenta 1988 oraz rapera i producenta Piernikowskiego. Zadebiutowali w 2015 roku wydaną w wytwórni Latarnia Records płytą „Orient”, którą mocno namieszali na polskiej scenie muzycznej, wywołując dyskusje i kontrowersje. Uważani powszechnie za prymitywnych barbarzyńców, którzy ponad konstrukcje muzyczne czy tekstowe stawiają klimat. Czeszą ludzi pod włos tworząc wielowarstwowe gówno pełne emocji, których w rapie zwykle próżno szukać. Ich wizjonerskie produkcje nikogo nie pozostawiają obojętnym, bo Syny to zjawisko emocjonalne. Od momentu debiutu Syny zagrały kilkadziesiąt koncertów w Polsce i zagranicą, występując m.in. na festiwalach Nowa Muzyka, Unsound, OFF Festival, Up To Date, Colours of Ostrava, gdańskiej edycji Boiler Room oraz wielu innych, zdobywając sporą rzeszę wiernych fanów. W 2018 roku zespół wrócił z drugą płytą „Sen” już teraz bardzo dobrze przyjętą przez polskich dziennikarzy i publiczność, przez co stał się jednym z najczęściej odsłuchiwanych albumów na serwisach streamingowych.
The Pau
The Pau to solowy projekt Pauliny Dudek, która w autorskich kompozycjach sama gra na wszystkich instrumentach. Na koncertach występuje z gitarą, a bity odtwarza z telefonu komórkowego. Muzyka The Pau to połączenie gitarowych riffów i połamanych rytmów. Czasami mocniej, czasami lżej. Pierwszy koncert The Pau odbył się w styczniu 2015 i od tego czasu zagrała ponad sto koncertów w Polsce, dwa w Norwegii, jeden na Ukrainie. Uczestniczyła jako support w trasie koncertowej zespołu Organek. Wystąpiła na kilku festiwalach m.in. Soundedit i Róbrege. The Pau znalazła się wśród 10 finalistów pierwszej edycji plebiscytu Sanki czyli najbardziej obiecujących twarzy na polskiej scenie muzycznej.
Nagrobki
Nagrobki tworzą Maciej Salamon i Adam Witkowski. Muzyka zespołu to autorska mieszanka gitarowego noizu, zimnej fali, big beatu oraz wczesnego black metalu. Zgodnie z tym, czego można spodziewać się po zespole o tej nazwie – teksty wszystkich piosenek traktują o przemijaniu, śmierci i odchodzeniu. Na dwóch ostatnich płytach zespół wspierany były w studio przez Olo Walickiego, Mikołaja Trzaskę, Tomasza Ziętka i Michała Skroka. Zespół stworzył również muzykę do spektakli teatralnych: Intro Narodowego Teatru Dada von Bzdülöw, dwóch sztuk w reżyserii Michała Kmiecika – Słowo o Jakóbie Szeli Teatr Polski w Katowicach i Portret Trumienny Teatr Polski w Poznaniu, a także słuchowiska i jego inscenizacji na podstawie dramatu Koniec Przemocy autorstwa i w reżyserii Magdy Mosiewicz i Bogny Burskiej. Nagrobki zagrały do tej pory około 80 koncertów w kraju i za granicą (m.in. Opener, OFF, Unsound, Spring Break), a ich wydana w 2017 roku płyta „Stan Prac” została bardzo dobrze przyjęta przez słuchaczy (wyprzedany nakład) oraz krytyków znajdując się wśród 10 najlepszych polskich albumów 2017 roku oraz na drugim miejscu plebiscytu Gazety Wyborczej na Płytę Roku 2017.
Ffrancis
FFRANCIS to projekt muzyczny dwójki doświadczonych muzyków: Misi Furtak (Misia Ff, Très.B) i Piotra Kalińskiego (Hatti Vatti, Nanook of the North). To jednak, co robią wspólnymi siłami, to już nowa jakość na polskiej scenie muzycznej. Brzmienia retro garściami czerpiące z elektroniki doby lat 80. są bardzo ciekawie zaaranżowane, a syntezatory frapująco przeplatają się tu z prostymi rytmicznymi formami. Duet swoje solowe doświadczenie zgrabnie przekłada nowy projekt, który brzmi zupełnie inaczej niż ich dotychczasowe dokonania – utwory mają piosenkową formę, ale jednocześnie nieszablonowo rozwijają poszczególne tematy. W 2018 roku nakładem U Know Me Records ukazał się ich debiutancki album „Off The Grid”.
Popsysze
Popsysze to trio z trójmiasta, które powstało w 2008 roku. W skład zespołu wchodzą Jarek Marciszewski (gitara, wokal), Sławek Draczyński (bas) oraz Kuba Świątek (perkusja, wokal). Zespół ma na swoim koncie dwie płyty „Popstory” (2012) oraz „Popsute” (2015).
Trzecia płyta powstała w kwietniu 2016 roku w trakcie tygodniowego pobytu w domku wypoczynkowym w pomorskiej wsi Kopalino – w czasie tego wyjazdu została skomponowana i zaaranżowana większość utworów na nowy album. W nagranym materiale słychać morze, czuć wilgotną ziemię. Okolica zauroczyła oraz zainspirowała zespół i właśnie z tego powodu jako nazwę wydawnictwa wybrano „Kopalino”. Autorem tekstów jest Jarek Marciszewski. Podczas ich pisania dużego wsparcia zespołowi udzielił Grzegorz Nawrocki z zespołu Kobiety, który jest m.in. współautorem tekstu w utworze „Latarnia”.
Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny.