Otworzyliśmy Gdańską Szkołę Szyldu

Otworzyliśmy Gdańską Szkołę Szyldu - Fundacja Palma

Piętnaście projektantek i projektantów zaprojektowało nowe wyjątkowe szyldy, proponując w ten sposób oryginalne rozwiązania typograficzne dla wybranych gdańskich lokali. To początek przedsięwzięcia Gdańska Szkoła Szyldu, w ramach którego stworzyliśmy platformę propagująca ciekawe, artystyczne i co najważniejsze prawidłowo zaprojektowane szyldy.

W ramach projektu powstała strona internetowa, która będzie gromadzić najciekawsze gdańskie projektantki i projektantów oraz ich projekty szyldów. Zaprosiliśmy ich do stworzenia nowych identyfikacji wizualnych kilkunastu gdańskich lokali, realizując projekt we współpracy z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni.

 Celem Gdańskiej Szkoły Szyldu jest stworzenie narzędzia, które ułatwi przedsiębiorcom, właścicielom lokali i restauratorom tworzenie nowych szyldów, zgodnych z Uchwałą Krajobrazową Gdańska. Pierwszym etapem jest zaprezentowanie stworzonych projektów w wirtualnej odsłonie, aby pokazać jak najciekawsi gdańscy twórcy zapatrują się przestrzeń miasta, ale też jak w ciekawy i estetycznie spójny sposób podejść do projektowania informacji na elewacjach – tłumaczy Piotr Grzelak – Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.

Do projektu zostali zaproszeni twórcy związani z gdańską Akademią Sztuk Pięknych. Wśród nich znaleźli się: Ania Gawron i Dariusz Ogrodowczyk (duet Psowron), Anita WasikHanna Kmieć i Katarzyna Cichosz (Studio Kmicic), Adam KamińskiPiotr PaluchTomek Pawluczuk (Nylon Studio), Michał PeckoAnia TatarAnia WitkowskaZuza Zamorska i Mikołaj Sałek (Studio Workshop 91), Kasia Zwierzyńska (Bang Bang Design) i Stefan Stefaniszyn.

Zaprojektowali oni nowe szyldy dla kilkunastu obiektów w całym Gdańsku: w części Metamorfozy znalazło się 10 szyldów dla 10 różnych lokali, a w części 5×1 stworzono pięć różnych projektów dla tego samego lokalu.

Konferencja prasowa z przedstawicielami GZDiZ i wiceprezydentem Gdańska, Piotrem Grzelakiem / fot. Anna Rezulak

To pierwszy krok do uwrażliwienia właścicielek i właścicieli lokali na tworzenie prawidłowej identyfikacji anonsującej ich działalność. W projekcie znalazły się lokale ze Starego i Głównego Miasta, Wrzeszcza, Przymorza, Oliwy, Siedlec, Nowego Portu i Strzyży. Niebanalne szyldy, które powstały w ramach projektu stanowią kompromis pomiędzy artystycznym podejściem projektantów a potrzebą użytkową właścicieli lokali.

– Takie działanie ma na celu pokazanie jak w zróżnicowany sposób podejść do projektowania szyldów i jak wiele projektów może powstać nawet dla jednego miejsca. Wybierając lokale, kierowaliśmy się różnymi lokalizacjami, branżami, które reprezentują, ale też zakresem tematycznym ich działalności. Chcieliśmy jak najlepiej ukazać zróżnicowanie profesji a także różnorodne sposoby przygotowania szyldów – wyjaśnia Natalia Koralewska, prezeska Fundacji Palma, która zarządza projektem.

Od 2 kwietnia 2020 roku wszystkie nośniki reklamowe na terenie Gdańska muszą być zgodne z Uchwałą Krajobrazową Gdańska, mija bowiem 2-letni okres dostosowawczy, którym objęte były reklamy, w tym szyldy, umieszczone przed 2 kwietnia 2018, czyli wejściem w życie Uchwały. Szczegóły na temat uchwały można znaleźć na dedykowanej jej stronie internetowej: www.uchwalakrajobrazowagdanska.pl. Gdańska Szkoła Szyldu powstała również po to, aby pokazywać jak jej założenia wcielać w życie i jak projektować szyldy zgodne z jej wytycznymi.